سنسور اثر هال – آموزش راه اندازی سنسور اثر هال در موتور توسط وقفه

ما در این آموزش به راه اندازی سنسور اثر هال در موتور توسط وقفه می‌‌پردازیم. سنسور‌ها همیشه یکی از اجزای ضروری هر پروژه‌ای بوده‌اند. وظیفه سنسور‌ها تبدیل داده‌های محیط به مقادیر دیجیتال است. همچنین قابل پردازش برای مدارات الکترونیکی است. در بازار انواع مختلفی از سنسورها یافت می‌شود. که می‌توانید بسته به نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

سنسور گونه‌ای مبدل است. بعضی از حس‌گرها خود به تنهایی قابل استفاده‌اند و برای خواندن آن‌ها نیازی به وسایل جانبی دیگر نیست، مانند دماسنج جیوه‌ای. دستهٔ دیگر برای استفاده باید با وسایل دیگری همراه باشند مثل ترموکوپل. حس‌گرها در زندگی روزمره ما به صورت فراوان مورد استفاده قرار می‌گیرند، مثلاً در خودرو، گوشی همراه، ابزار برقی، و ماشین‌آلات صنعتی.

سنسورها را می‌توان بسته به نحوه کارکرد به گروه‌های مختلفی دسته بندی کرد. به عبارت دیگر سنسورها می‌توانند خواص فیزیکی از قبیل تغییر در مقاومت الکتریکی، تغییر در ظرفیت خازن، القای الکتریکی، اثر ترموالکتریک، اثر پیزوالکتریک، اثر فتوالکتریک، اثر هال و … را اندازه بگیرند.

سنسور اثرهال

سنسور اثرهال دستگاهی است. که با اعمال میدان مغناطیسی، فعال می‌شود. می‌دانیم میدان مغناطیسی دو مشخصه مهم دارد. یکی چگالی شار مغناطیسی (B) و دیگری قطبیت (قطب شمال و جنوب). سیگنال خروجیِ سنسوراثر هال، تابعی از چگالی میدان مغناطیسی اعمال شده‌به ‌سنسور‌ است. هنگامی که چگالی شار مغناطیسی اطراف سنسور، از یک آستانه مشخص عبور کند، سنسور این موضوع را تشخیص می‌دهد. و یک ولتاژ خروجی به نام «ولتاژ هال» (Hall Voltage) (VH)، تولید می‌کند.

 

اصول عملکرد سنسور اثر هال

حسگر یا سنسور‌اثر هال از یک ماده نیمه‌هادی مستطیلی نوع p مانند گالیم آرسناید. (GaAs)، ایندیم آنتیمونید (InSb) یا ایندیم آرسناید. (InAs) تشکیل شده‌است. یک جریان به صورت‌پیوسته از این ماده می‌گذرد. هنگامی که سنسور، در یک میدان مغناطیسی قرار می‌گیرد. خطوط شار مغناطیسی، نیرویی به نیمه‌هادی اعمال می‌کند. این نیرو، باعث جهت‌گیری حامل‌های بار موجود. در نیمه‌هادی (یعنی الکترون‌ها و حفره‌ها) به دو طرف تیغه می‌شود. حرکت حامل‌های بار، نتیجه نیروی مغناطیسیِ وارد‌شده به آنها است.

آموزش راه اندازی سنسور اثر هال در موتور توسط وقفه

نام دانش آموز: سید امیرمهدی اسماعیل‌زاده
357 بازدید
موضوع: راه اندازی سنسور اثر هال در موتور توسط وقفه
نتیجه‌ای پیدا نشد.

دانلود

جهت نمایش لینک دانلود فیلدهای درخواستی را پر کنید.
×