فیلم سینمایی ادیسه فضایی

فیلم سینمایی ۲۰۰۱: ادیسه فضایی ‎2001: A Space Odyssey، یک فیلم رباتیک علمی تخیلی و حماسی محصول سال ۱۹۶۸ آمریکا بریتانیا به کارگردانی و تهیه‌کنندگی استنلی کوبریک است. فیلم‌نامه آن برگرفته از داستان کوتاه کلارک با نام «نگهبان» (به انگلیسی: The Sentinel) نوشته شده‌است. کلارک همزمان یک رمان با عنوان همین فیلم را نیز نوشت. که پس از پخش شدن فیلم آن را پخش کرد. داستان این فیلم در رابطه با چند رویارویی میان بشر و یک تک‌سنگ (مونولیت) سیاه اسرارآمیز است. که ظاهراً در تکامل انسان اثرگذار بوده.

این فیلم در چهار پرده مجزا ساخته شده. که در پرده نخست دنیل ریچر نقش «ماه‌نگر» را ایفا می‌کند و ویلیام سیلوستر نقش دکتر هی‌وود آر. فلوید را در پرده دوم ایفا می‌کند. ستاره‌های پرده سوم فیلم به عنوان فضانورد سوار بر در سفینهٔ دیسکاوری ۱ هستند. و به سیاره مشتری سفر می‌کنند. در پرده سوم از صدای داگلاس رین نیز به عنوان رایانه علمی هال ۹۰۰۰ که تقریباً کنترل تمام سفینه را در اختیار دارد. استفاده شده‌ است. چهارمین و آخرین پردهٔ فیلم مربوط به سفر دیوید بومن به آن سوی بی‌نهایت را دربرمی‌گیرد. این فیلم توسط شرکت مترو گلدوین مایر آمریکا تهیه و توزیع شده و عمدتاً مراحل ساخت آن در انگلستان انجام شده است.

درباره فیلم سینمایی ادیسه فضایی

این فیلم سینمایی در ابتدا واکنش‌ها و نقدهای مختلفی را از سوی تماشاگران و منتقدان دریافت کرد. اما کم کم هواداران خود را به دست آورد و یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌ها شد. چند سال پس از پخش اول فیلم، این فیلم ناگهان به عنوان پرفروش‌ترین عرضه تصویری از ۱۹۶۸ به بعد در آمریکای شمالی تبدیل شد. از سوی منتقدین، تماشاگران و فیلمسازان به عنوان یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین فیلم‌ها در طی زمان یاد می‌شود.

در سال ۲۰۰۲ این فیلم از سوی منتقدین در جایگاه ششم ده فیلم برتر، پس از فیلم داستان توکیو قرار گرفت. در سال ۲۰۱۲ نیز این جایگاه را حفظ کرد و همچنین از نظرسنجی که توسط کارگردانان در این مجله انجام گرفت. به عنوان دومین فیلم برتری که در طی زمان ساخته شده انتخاب شد. این فیلم نامزد چهار جایزه اسکار شد که جایزه بهترین جلوه‌های بصری را به دست آورد.

فیلم سینمایی ادیسه فضایی ۲۰۰۱

320 بازدید
موضوع: رباتیک, فیلم سینمایی

دانلود

جهت نمایش لینک دانلود فیلدهای درخواستی را پر کنید.
×