نانو ربات چیست؟

با استفاده از دانش نانوتکنولوژی دانشمندان توانسته‌اند نانو ربات های زیستی طراحی کنند که در بدن انسان قرار می‌گیرند و نقش محافظ و درمانگر را ایفا می‌کنند. این ریزماشین‌های هوشمند قادرند چندین نسخه از خودشان تهیه کنند. در آینده نانو ربات های هوشمند در مغز و بدن هر انسانی به تعداد زیاد وجود خواهند داشت و انسان را از ابتلا به انواع بیماری‌ها مصون می‌دارند حتی روند پیر شدن بشر را به تعویق می‌اندازند و نیز قدرت جسمانی و حافظه او را تقویت می‌کنند. در این مقاله از مقاله های رباتیک پیشنام به انواع نانو رباتها پرداختیم.

انواع نانو ربات ها:

1- پرنده

2- خزنده

که این دو نوع نانو ربات علاوه بر بزشکی در مصارف نظامی هم کاربرد دارند.

  • نظامی

در زمان‌های قدیم در جنگ بین دو کشور از سلاح‌های سرد و اولیه استفاده می‌شد. که از معایب آن می‌توان به طولانی بودن زمان جنگ و هزینه‌های گزاف آن اشاره کرد. پس از اختراع سلاح‌های گرم و از جمله تفنگ نحوه جنگ بار دیگر دگرگون شد. و اکنون این نوع جنگ‌ها جای خود را به جنگ غیرمستقیم و سلاح‌های اتمی داده‌اند. وزارت دفاع آمریکا بیان نمود. که در آینده سلاح‌های جدید در جنگ نانو ربات‌ ها هستند. و آن‌ها به این صورت است. که به صورت گروهی وارد بدن فرد خاصی شده. و با آزادسازی سم و یا برش قسمت‌های حساس بدن، او را از پای درخواهند آورد. همچنین از این نانو ربات‌ها می‌وان برای جاسوسی در جنگ استفاده نمود. نانو ربات ها با رفتن به پایگاه دشمن اطلاعات نظامی آن‌ها را فاش کنند.

  • پزشکی

پزشکان و داروسازان همیشه به دنبال راه‌های مناسبی برای شناسایی و درمان بیماری‌ها بوده‌اند. یکی از روش‌های خلاقانه که در چندین قرن پیش به وجود آمد. عمل جراحی است. این روش توسط دانشمند بزرگ و معروفمان، ابن‌سینا به وجود آمد. عمل جراحی علاوه بر مزایای بی‌نظیر خود مشکلاتی دارد. از جمله این که دوره نقاهت بیمار بعد از عمل طولانی است. و همچنین عوارض جانبی نیز دارد. و در بعضی از موارد نیز ممکن است بیمار طی عمل جراحی جان خود را از دست بدهد از معایب دیگر آن این است. که برای بیماران ضعیف که قوه بدنی ندارند. غیر ممکن است.این در حالی است که در نانوجراحی این مشکلات از بین می‌رود.

با استفاده از نانوجراحی می‌توان سخت‌ترین اعمال جراحی حاضر مانند مغز و غلب را به صورت سرپایی انجام داد. در این جراحی نانوربات‌ها وارد بدن و عضو بیمار را شناسایی و به صورت گروهی آن را درمان می‌کنند.در این جراحی، پزشک جراح در نقش ناظر دستورات لازم را به نانوربات‌ها منتقل می‌کند و بر کار آن‌ها نظارت دارد. از دیگر کاربردهای نانوربات ها دارورسانی هدفمند است. در حالت معمولی وقتی بدن بیمار دارو را به وسیله تزریق و یا خوردن دریافت می‌کند، دارو وارد رگ‌های خونی شده. و به تمام قسمت های بدن انتقال می یابد. از معایب این نوع دارورسانی به وجود آمدن عوارض جانبی و همچنین حداقل تاثیر گذاری بر قسمت بیمار است.

  • داروسازی

در دارورسانی به وسیله نانوربات، ربات با استفاده از حسگرهای خود قسمت بیمار را شناسایی می‌کند و دارو را به آن تزریق می‌کند. مزیت این نوع دارورسانی این است که دارو فقط به قسمت بیمار بدن می‌رسد و عوارض جانبی نیز از بین می‌رود.به این دلیل دیگر درمان بیماری‌هایی که نیاز به شیمی درمانی دارند، کاری طاقت‌فرسا نیست و به راحتی انجام می‌شود و اثرات مخرب آن نیز از بین می‌رود. از دیگر مزیت‌های این نوع دارورسانی مصرف کمتر دارو و سرعت بالای آن است.زیرا سرعت دارورسانی با سرعت گردش خون که بسیار بالاست برابر می‌باشد.

نمونه نانو ربات:

هم اکنون نانو ربات هایی که در مراکز تحقیقاتی می سازند. به اندازه‌ای کوچک هستند که هنگام عطسه همراه با گرد و غبار به بیرون پرتاب می‌ شوند. یکی از اولین ریز ربات هایی برای علم پزشکی «سلئو» نام داشت. این میکروروبات برای جاسازی در داخل روده انسان طراحی شده‌اند. سئلو مجهز به یک چنگال و چند حسگر بود. حسگرها بدین منظور تعبیه شدند. تا مانع برخورد با موانع شوند، وظیفه چنگال نیز برداشتن نمونه از سطح روده می‌باشد. این ریزماشین می‌توانست یا خود حرکت کند یا توسط پزشک با یک کنترل دستی به حرکت درآید.

مزایای نانو ربات ها:

به طور خلاصه می‌توان چنین گفت:

۱- نانو ر بات ها ماشین‌های کوچکی هستند که برای انجام عملیاتی خاص و بعضا تکرار شونده. با دقت بسیار بالا طراحی شده‌اند.

۲- یکی از قابلیت‌های دیگر نانو ربات ها قابلیت خود تکثیریستهم چنین با شرایط زیستی بدن انسان سازگارند.

۳- آنها از هوش ماشینی در سطحی پیشرفته برخوردارند. تا بهترین گزینه را در جهت تشخیص بیماری انتخاب نمایند. به‌عنوان مثال سرطان که شایع‌ترین بیماری لاعلاج است.

۴- آنها قادر به تشخیص محل دقیق سرطان خواهند بود. در مرحله بعدی نیز به درمان سلولی اقدام می‌کند. که با تزریق دارو به سلول‌ها همراه است. مزیت این روش این است. که در روش‌های پیشین سلول‌های زنده هم از بین می‌رفتن. اما در این روش فقط سلول نابود می‌شود.

۵- به دلیل قابلیت خاص نانو ربات‌ ها می‌توان از آن‌ها در مکان‌هایی که امکان دسترسی به عضو مورد نظر دشوار بوده. یا امکان‌پذیر نباشد. یا حتی در مواردی که عواقب دردناک و دشواری توسط پزشک پیش‌بینی می‌شود استفاده کرد.

۶- ترمیم بافت‌های آسیب دیده. رفع لخته و باز کردن رگ‌های مسدود قلب و ساخت یک عضو مصنوعی به جای ارگان آسیب دیده. در بدن نیز برای نانو ربات‌ ها امتیاز محسوب می‌شود.

۷- از مهمترین مزایای نانو روبات، دوام فوق‌العاده بالای آن است. تحقیقات نشان داده‌اند. که براساس نیاز و نحوه طراحی نانو ربات ها، می‌توان آنها را در طول سالیان متمادی و حتی یک قرن بدون اینکه ذره‌ای از عملکرد آنها مختل شود، مورد استفاده قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

دانلود

جهت نمایش لینک دانلود فیلدهای درخواستی را پر کنید.
×