ربات توانبخشی چیست و چگونه به افراد کمک می‌کند؟

با شنیدن نام ربات و صنعت رباتیک شاید اولین چیزی که به ذهن ما خطور می‌کند. جایگزینی انسان با ربات باشد. یا فیلم‌هایی شبیه به I Robot که ما را می‌ترساند. می‌ترساند که مبادا ربات‌ها علیه انسان‌ها قیام کنند. و ما را از خانه و زندگیمان بیرون بیندازند. و همچنین نگران از دست دادن کارمان و تصرف آن توسط ربات‌ها خواهیم‌بود. اما باید در نظر داشته باشیم.  هر کجا که ربات وارد عمل شده است، نه تنها بهره‌وری افزایش و هزینه تولید کاهش پیدا کرده، بلکه تلفات انسانی و خسارات جانی هم کاهش یافته‌است. در این مقاله رباتیک می‌خواهیم. با بررسی ربات توانبخشی به مقوله کمک کردن. ربات به انسان بپردازیم و به شما ثابت کنیم .که نه تنها استفاده از ربات موجب پیشرفت اقتصادی یک پروژه خواهد شد. بلکه در بسیاری از موارد استفاده از ربات ها باعث پیشرفت، رشد و بهبود فیزیکی نیز در انسان می‌شود.

دسته‌بندی ربات های توانبخشی

ربات های توانبخشی به طور کلی یا با پایین تنه افراد درگیر می‌شوند یا بالاتنه. اما نکته قابل توجه این است. که این مسأله آن‌قدرها هم ساده به نظر نمی‌رسد و تفاوت‌های عملکردی کلانی بین این دو وجود دارد. و دلیل این تفاوت در این موضوع است که ربات های توانبخشی بالاتنه به کلی در اختیار فرد خواهند بود. چه از نظر کاری که صورت می‌دهند و چه از نظر فشاری که قرار است تحمل کنند. اما ربات های توانبخشی که به پا مربوط می‌شوند فشار بیشتر و غیرقابل پیش‌بینی‌تری را باید تحمل کنند زیرا در حین راه رفتن فرد نمی‌تواند تصمیم بگیرد که فشار کمتری به پای خود بیاورد و زور کمتری بزند.

ربات توانبخشی
ربات توانبخشی

دسته‌بندی ربات های توانبخشی از نظر هدف آن‌ها

به طور کل می‌توان ربات های توانبخشی را به دو گروه عمده تقسیم کرد:

  • ربات های جایگزین

ربات های جایگزین به ربات‌هایی گفته می‌شود که هنگام از دست‌دادن عضوی از بدن یا اعصاب یک شخص وارد عمل می‌شود و در جای خالی آن عضو قرار گرفته. و فعالیت‌های مربوط به آن را انجام می‌دهد. پای مصنوعی متحرک، بازوی جایگزین یا حتی ویلچر اتوماتیک از جمله ربات های توانبخش در دسته ربات‌های جایگزین محسوب می‌شوند. این دستگاه ها توسط فرد توانیاب با استفاده از یک کنترلر کنترل می‌شوند.

  • ربات های بهبود دهنده

این ربات‌ها که به صحیح یا غلط ربات توانبخش نیز نامیده می‌شوند، وظیفه ترمیم و بهبود عضو آسیب دیده بدن را بر عهده می‌گیرند به اینصورت که در ابتدا به عنوان یک عضو کمکی وارد عمل شده و بخش عمده وظایف آن عضو آسیب دیده را ایفا می‌کند، اما در ادامه با بهبود‌یافتن عضو آسیب دیده این ربات‌ها نیز از شدت کمک خود می‌کاهند. تا در انتها دیگر نیازی به استفاده از این ربات‌ها نخواهد بود.

کاربرد ربات توانبخشی

ربات‌های توانبخشی مربوط به دست و بالاتنه می‌توانند. به مفاصل فرد کمک کنند تا بتواند دست خود را از کتف، آرنج، مچ و یا انگشت تکان دهد. با استفاده از ربات های توانبخش بالاتنه، با توجه به نوع ربات، فرد می‌توان تنها دست خود را جداگانه از دست دیگری به حرکت در بیاورد یا هر دو دست را همزمان بدون ارتباط با یکدیگر به حرکت در بیاورد و یا در موارد بسیار پیشرفته می‌تواند. با هردوی آن‌ها توأمان و مرتبط کار کند. که این یک حالت خاص و بسیار گران در ربات های توانبخشی است زیرا نیاز به هماهنگی با سیستم عصبی دارد.

ربات های توانبخشی پایین تنه نیز مانند ربات های بالاتنه انواع مختلف دارند. ربات‌های توانبخش ثابت خوابیده که ساده‌ترین آن‌ها هستند. به این صورت که پس از خوابیدن فرد روی یک تخت دستگاه به پای وی متصل می‌شود. و به علت کنترل کامل وزن، این ربات‌ها بسیار ابتدایی است. پس از آن ربات های ایستاده ثابت هستند. که فرد پس از متصل کردن ربات، تنها در صورت حرکت روی تردمیل و اتصال با بدنه آن به جهت کنترل وزن می‌تواند. از این ربات ها استفاده کند. و در انتها ربات های حرکتی که پیشرفته تر هستند. و در دو نوع با عصا و بدون عصا وجود دارند. ربات های بی عصا به علت ایجاد هماهنگی عصبی بین دو پا در جهت راه رفتن. و امکان تغییر زاویه استخوان لگن به جهت سهولت در پیاده‌روی پیشرفته‌ترین و باالطبع گران‌ترین ربات‌های توانبخشی پایین تنه محسوب می‌شوند.

مشکلات استفاده از ربات های توانبخشی

تکنولوژی پیشرفته در ربات های توانبخشی، ساخت و استفاده از آن‌ها هزینه بسیار زیادی دارد. به طوریکه، با وجود رسالت آن که توانبخشی و کمک به افراد است. استفاده از آن برای عموم مردم ممکن نخواهد بود و تنها قشر خاصی از افراد می‌توانند از این ربات های توانبخشی استفاده کنند

نکته دیگر وجود محدودیت‌های بسیار در مسیر پیشرفت و توسعه این ابزار است. از آنجا که این ربات‌ها با سیستم عصبی انسان سر و کار دارند. و در بسیاری از موارد باید دستورات کنترلی را از این سیستم دریافت کنند. و سیستم عصبی مانند سایر سیستم‌ها رفتار خطی یا قابل پیش‌بینی ندارد. لذا همواره کار با این ربات‌ها با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

دانلود

جهت نمایش لینک دانلود فیلدهای درخواستی را پر کنید.
×