آیدا اولین ربات انسان نمای نقاش در دنیا

ربات انسان نمای نقاش، رباتی با هوش مصنوعی که به کمک بازوی رباتیک خود و دوربینی که در بدنش کار گذاشته شده. آثار هنری زیبایی خلق کرده. و قرار است. که به زودی نمایشگاهش را در آکسفورد برپا کند. این ربات نقاش که آیدا نام دارد (اسم آن از روی نام آیدا لاولیس ریاضیدان انتخاب شده). نخستین ربات واقع گرایانه‌ای است که با کمک چشمانش و قلمی که در دست دارد. می‌تواند از مردم زنده پرتره بکشد.

به گزارش theguardian، دانشمندان با توجه به نیاز‌های انسان و تغییر شرایط دنیا از طبیعت و اشیا برای ساخت ربات‌ انسان نما الهام می‌گیرند. محققان انگلیسی در سال ۲۰۱۹ و با هدف جمع‌آوری بینشی از الگو‌های رفتاری انسان‌ها و ارائه استراتژی‌ها در مواجهه با دنیای آنلاین، ربات آیدا را طراحی کردند. این ربات در هفتصدمین سالگرد مرگ دانته و با استفاده از داد‌ه‌ها و هوش مصنوعی. موفق به اجرای شعر کمدی الهی این شاعر در موزه اشمولین آکسفورد شده بود. ربات آیدا برای اجرای این قطعه شعر همه ۱۴ هزار و ۲۳۳ سطر کمدی الهی دانته را دریافت. و از تحلیل الگوی گفتاری استفاده کرده بود.

نمایشگاه نقاشی ربات آیدا

نمایشگاه نقاشی آیدا ربات انسان نمای نقاش با عنوان Unsecured Futures. یا آیندگان بی‌ثبات که از چند روز دیگر در دانشگاه آکسفورد برگزار می‌شود. مجموعه‌ای از آثار منتخب وی را پیش روی مخاطبان می‌گذارد. که با استفاده از فرایندهای هوش مصنوعی و الگوریتم‌های توسعه‌یافته در همین دانشگاه ترسیم شده‌اند.

ربات انسان نمای نقاش
ربات انسان نمای نقاش

آثار هنری ربات آیدا

آثار هنری آیدا هم شامل نقاشی، مجسمه و هنرهای نمایشی می‌شوند. که مرز میان هوش مصنوعی، تکنولوژی و زندگی واقعی را کمرنگ کرده‌اند.

آیدن میلر مالک گالری در این‌باره می‌گوید:

ما که پیشگام یک حرکت هنری جدید در زمینه هوش مصنوعی بوده‌ایم. بسیار خوشحال هستیم. تا آثار آیدا که اولین ربات انسان نمای نقاش حرفه ای به شمار می‌رود. را به نمایش بگذاریم. آیدا به عنوان یک ربات برای ایجاد آثارش از فرایندها و الگوریتم‌های هوش مصنوعی کمک گرفت. آثار او ما را تشویق می‌کنند. که در مورد هوش مصنوعی و موارد مصرف تکنولوژیکی آن و سوء‌استفاده‌های احتمالی‌اش بیشتر فکر کنیم. دست رباتیک آیدا کار دست مهندسان در لیدز است. این دست برای عملکرد، تعدادی مرحله و الگوریتم هوش مصنوعی را دنبال می‌کند و با محاسبه یک مسیر مجازی براساس آنچه در مقابلش می‌بیند و تفسیر آن، حرکت می‌کند.

لوسی سیل محقق و مربی این پروژه در این‌باره گفت: ما منتظر هستیم. ببینیم که آیدا چه حرف و حدیث‌هایی را میان بازدیدکنندگان به وجود می‌آورد. توانایی هنری او و موفقیتش قطعا موضوع صحبت خیلی‌ها خواهد بود.

نحوه نقاشی کشیدن ربات انسان نمای نقاش

ربات آیدا با داشتن یک مدل زبانی خاص قادر به تولید ۲۰ هزار کلمه در ۱۰ ثانیه است. همچنین بیشتر کلمات و ساختار جملات در این ربات انسان نما با هوش مصنوعی تولید شد. الگوریتم‌های هوش مصنوعی ربات آیدا را به بازیابی مفاهیم نقاشی، انتخاب و تصمیم‌گیری برای ایجاد یک اثر تشویق می‌کنند. پس از سفت شدن قلم مو در دست بیونیک، بازوی رباتیک Ai-Da به آرامی حرکت کرده. و در یک پالت رنگ فرو می‌رود. سپس به صورت آهسته ضرباتی را بر روی کاغذ می‌زند. ربات انسان نمای آیدا برای خلق هر اثر بیش از پنج ساعت زمان می‌گذارد. اما در پایان هیچ کدام از آثار شبیه هم نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

دانلود

جهت نمایش لینک دانلود فیلدهای درخواستی را پر کنید.
×