ربات چیست؟

ربات robot ماشینی است قابل برنامه‌ریزی که قادر است. مجموعه‌ای پیچیده از اقدامات را با دخالت کم یا بدون دخالت انسان و با سرعت و دقت انجام دهد. همچنین بر پایه تعریفی از بریتانیکا ربات دستگاهی است. که به صورت خودکار عمل می‌کند جایگزین تلاش انسانی می‌شود. و ممکن است در ظاهر شبیه انسان‌ها نباشد. یک ربات می‌تواند توسط یک دستگاه کنترل خارجی هدایت شود، یا کنترل ممکن است در داخل آن تعبیه شود. ربات‌ها ممکن است مانند شکل انسان ساخته شوند. اما بیشتر ربات‌ها ماشین‌هایی هستند که وظیفه‌شان را انجام می‌دهند. به جای زیبایی‌شناسی، با تأکید بر عملکرد و کارایی طراحی شده‌اند.

کلمه ربات را می‌توان هم به ربات های فیزیکی و هم عامل‌های نرم افزار مجازی اشاره کرد. اما دومی به عنوان bot شناخته می‌شود. در مورد اینکه ماشین‌ها هم به‌عنوان ربات واجد شرایط هستند. اتفاق نظر وجود دارد، اما توافق عمومی بین متخصصان و عموم مردم وجود دارد که ربات‌ها تمایل دارند برخی یا همه توانایی‌ها و عملکردهای پذیرش برنامه‌نویسی الکترونیکی، پردازش داده‌ها یا ادراک فیزیکی به صورت الکترونیکی را داشته باشند. تا حدی به طور مستقل عمل می کند، به اطراف حرکت می‌کند، بخشهای فیزیکی خود یا فرآیندهای فیزیکی را اجرا می‌کند، محیط آنها را حس کرده و دستکاری می‌کند، و رفتار هوشمندانه‌ای از خود نشان می‌دهد، به ویژه رفتاری که شبیه انسان یا حیوانات دیگر است.

ربات
ربات

کاربرد ربات

اساساً، به تعداد وظایفی که برای انجام آنها وجود دارد. انواع مختلفی وجود دارد. که می‌توانند برخی از وظایف را بهتر از انسان‌ها انجام دهند. اما برخی دیگر بهتر است به انسان واگذار شوند نه ماشین‌ها.

موارد زیر کارهایی است. که ربات بهتر از انسان‌ها انجام می‌دهند:

  • فعالیت‌های دستی یا تکراری که تنظیمات شرکتی یا صنعتی به صورت خودکار انجام می‌دهند.
  • برای شناسایی خطراتی مانند نشت گاز در محیطهای غیرقابل پیش‌بینی یا خطرناک.
  • پردازش و ارائه گزارش برای امنیت سازمانی.
  • نسخه‌های دارویی.
  • در مواقع اضطراری سفارشات آنلاین، سرویس اتاق و حتی تحویل بسته‌های غذا.
  • کمک به حراحی‌های مختلف.
  • ربات‌ها همچنین می‌توانند موسیقی بسازند. خطوط ساحلی را برای شکارچیان خطرناک کنترل کنند، به جستجو و نجات کمک کنند و حتی در تهیه غذا کمک کنند.

کاستی‌های ربات

قابلیت‌های پیچیده‌تر ربات‌ها در نهایت برخی از وظایف انسان را حذف می‌کند. اما نه همه آنها را. امروزه فناوری رباتیک تنها 25 درصد از وظایف را در زمینه‌های غیرقابل پیش‌بینی و وابسته به انسان مانند ساخت و ساز و پرستاری را می‌تواند. به صورت خودکار عمل کند. اما ربات‌ها به برنامه‌ریزی انسانی وابسته هستند.

آنها می‌توانند به عنوان مثال:

  • جراحی انجام دهند. اما بیماران ترسیده را نمی‌توانند آرام کنند.
  • ردپاهای مخفیانه را در یک منطقه بسته احساس کنند. اما در برابر برخورد کننده‌های دروازه اقدامی نکنند.
  • برگزاری جلسات ورزشی برای سالمندان اما نه کاهش تنهایی آنها.
  • به متخصصان پزشکی در تشخیص کمک کنند. اما با نمی‌توانند با بیماران همدلی کنند.

ویژگی‌های مشترک ربات‌ها

همه ربات‌ها دارای برخی ویژگی‌های مشترک هستند. مانند:

2 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

دانلود

جهت نمایش لینک دانلود فیلدهای درخواستی را پر کنید.
×